Test A/B w kampaniach mailingowych – jak go przeprowadzić?

Realizowanie efektywnych kampanii mailingowych wymaga zwrócenia uwagi na optymizację komunikacji elektronicznej, która umożliwia maksymalizowanie korzyści płynących z tej formy reklamy. Jedną z najpopularniejszych metod wykorzystywanych w tym celu są testy A/B. Sprawdź, czym są i o czym warto pamiętać podczas ich przeprowadzania!

Czym są testy A/B?

Test A/B to jedna z najczęściej spotykanych metod badawczych pozwalających na optymalizację prowadzonej komunikacji elektronicznej oraz zwiększenie skuteczności, jaką charakteryzuje się kampania mailingowa. Zastosowanie testów A/B opiera się na eksperymentalnym sprawdzaniu dwóch wersji wiadomości e-mail różniących się pod względem nazwy nadawcy, tematu maila i jego treści, a także ilości tekstu, wielkości liter czy wykorzystanej kolorystyki na niewielkim procencie docelowych odbiorców, co w efekcie umożliwia wybranie tej wersji wiadomości e-mail, która lepiej spełnia stawiane jej wymagania, a co za tym idzie – będzie wysyłana do pozostałych odbiorców z grupy docelowej.

Testy A/B w kampaniach mailingowych – jak przeprowadzać?

Skuteczna kampania mailingowa to złożony proces, który często wymaga wdrażania zmian pozwalających na wyeliminowanie pojawiających się błędów oraz dotarcie do szerszego grona odbiorców. Chcąc w pełni wykorzystać potencjał e-mail marketingu, warto zdecydować się na test A/B, który wymaga zwrócenia uwagi na poniższe aspekty:

  • stworzenie hipotezy do testu, która będzie opierała się na starannie wykonanym researchu, a także feedbacku otrzymanym od odbiorców. Hipoteza powinna zawierać element zmieniany oraz określać to, jak należy go zmienić, a także jaki jest planowy efekt wprowadzonej korekty;
  • zmienianie tylko 1 elementu, który oznaczony został w hipotezie – pozwoli to na określenie, czy to właśnie ta konkretna zmiana przyniosła określony efekt;
  • określenie odpowiedniej wielkości grupy testowej, co pozwala na uzyskiwanie wyników o znaczeniu statystycznym bez ryzyka testowania na zbyt dużej grupie – mogłoby to bowiem prowadzić do stracenia okazji na wysłanie prawidłowej wersji do większej ilości odbiorców;
  • wybranie kryterium sukcesu – najczęściej wykorzystuje się w tym celu wskaźnik OR (Open Rate) lub CTR (Click_Through Rate);
  • wysłanie mailingowej kampanii testowej oraz monitorowanie efektów poprzez regularne przeprowadzanie testu A/B.

Wykonanie całego tego procesu najczęściej realizowane jest przy pomocy specjalistycznego oprogramowania, które pozwala na monitorowanie wszelkich zmian, a także rejestrowanie zachowań odbiorców. Chcąc tworzyć efektywne kampanie e-mail oraz sprawnie weryfikować ich skuteczność przy pomocy testów A/B, warto sprawdzić ofertę firmy https://freshmail.pl/email-marketing/ obejmującą specjalistyczne narzędzia optymalizacyjne.